250803 Tollarspecialen Hishult 2025

Tollarspecialen gick som vanligt av stapeln i månadsskiftet juli/augusti. I år i Hishult utanför Laholm. En lång resa men trevliga dagar när vi väl var på plats. På torsdag hade som vanligt Vildanden/Vinnarens en ruta, denna gången i ökl. Jag var provledare. På fredag startade jag och Esset tollingjaktprov men det slutade med ett NS denna gången vilket 9 av 10 hundar den dagen fick.

På Lördagens prisutdelning fick dock Esset domarens pris för att ha hämtat en fågel som ännu inte skjutits och som dessutom hade en matte som uttryckte sig ”Det var väl inte mitt fel?” över att hon hämtade fel fågel.

På söndag var det som vanligt utställning. Ettan i juniorklass där hon fick Hp men blev oplacerad.

Esset i jaktklass där hon fick Hp och slutade som 4a.

Esset syster IPa med Håkan som förare blev åter igen Tollarmästare. Wow!

Ettans utställningssida och Essets jakt och Essets utställningssida uppdaterade.

250728 Tollingjaktprov i Ockelbo

Dags för årets första start på tollingjaktprov. Hade egentligen inte så stora förväntningar men provupplägget kändes rimligt men kanadagås är ingen favorit då de är så stora. Esset skötte sig fantastiskt bra med undantag för snabba avlämningar. Gåsen ställde till det men med mycket stöttning så kom den också in.

Min duktiga duktiga lilla arbetsmyra!

Essets jaktsida uppdaterad.

250720 Ettan och Esset på utställning

Då vi ändå var uppe i Piteå så passade vi på att ställa ut Esset och Ettan. Ettan har fällt massor med päls medan Esset nu är fullpälsad.

Ettan ställdes i en stor juniorklass med tikar och blev oplacerad med ett slätt Excellent och med fin kritik.

Esset ställdes i bruks/jaktklass och fick Excellent och ck och placerades som nummer två.

250531 Ettans officiella debut

I helgen gjorde Ettan och hennes två systrar officiell debut på utställning 9,5 månader gamla. Efter en lång resa på 85 mil ner till Skåne och Ola och Anette så var det idag dags.

Det gick bra för alla systrarna men Samba och Maya fick Very Good då de fortfarande behöver växa i sina kroppar. Ettan däremot slog till med Excellent och Ck men en fantastisk kritik:

9 månader mkt trevlig helhet, vackert huvud, utmärkta proportioner, välformad bröstkorg, välbyggd, rör sig utmärkt för åldern. Rör sig som en champion. ”

Ettans sida och utställningssida uppdaterade.

250405 SKK ”Lillian De Walls Minne”

Det blev en utställning till för Ettan i valpklass men nu är vi färdiga med valputställningar. Idag var hon lite lugnare än förra gången och hon skötte sig fint i ringen och belönades med Hp och slutade som BIR valp men oplacerad i finalen.

Hade hoppats att Esset kanske skulle få sitt första cert idag men det blev inget med det då domaren gav henne ett VG pga för smal skalle. Den var ny!

Ettans utställningssida och Essets utställningssida är uppdaterade.

250322 SSRK Utställning Högbo

I helgen har Ettan debutera på utställning. Mycket energi och lite här och där men skötte sig ändå rätt ok i ringen. Båda dagarna fick hon Hp och placerades som 2a. Båda dagarna sa domarna att de två första hundarna kunde ha placerats vilket som men nu blev det alltså 2a bägge dagarna.

Esset som jagar sitt första cert fick R-cert dag 1 och var såååå nära. Om hon kommit tvåa istället för trea så hade det suttit men icke… BIM jakt blev det däremot. Dag två övergick hon bara i passgång så placeringsmässig samma men denna gången utan ck.

240916 Tollingjaktprov i Norge

Den här helgen har jag och Esset startat på tollingjakrpov i Norge. Resultatmässigt nådde vi inte dit vi ville men oj vad imponerad jag är över Essets arbetskapacitet och prestationsförmåga trots långa resor, övernattningar och lång väntan i bilen. Hon är glad, energisk och arbetsvillig hela tiden och gör sitt bästa i alla lägen. Lördagens prov var enormt utmanande och det fanns även utmaningar på söndagens prov men hon arbetar på. Ett NS på lördag och ett Good på söndag men som för mig i alla fall var ett VG. Älskade älskade lilla hund

Kul också att få vara med när Håkan och ”Syrran” Ipa blev N(T) JCH

240901 Tollingjaktprov i Östersund

I helgen genomfördes Östersunds första tollingjaktprov.

På söndagen var det dags igen efter att ha vilat ut på Frösö Park hotell. Hon går in och gör hela provet galant och nu sitter äntligen alla avlämningar som de ska även om gåsen hamnade på mina fötter. I och med dagens Excellent är hon kvalificerad att gå det praktiska jaktprovet för championatet.

Esset gjorde ett övertygande jobb på det kluriga provet på lördag men jag var snabb och uppmanade henne att ta gåsen på söket annars hade hon nog gått ifrån den. Lite strul på vattendirigeringen och stöttning på vattenmarkeringen men svårigheterna klarade hon gallant trots att de använde en bössa/skott som smällde långt högre än en älgstudsare. Vi belönades med ett good på lördagen. Imponerad att Esset tar allt så bra, lång resa, lång väntan i bil, ny miljö och enorma smällar vid skotten men ingenting bekommer henne.

Essets sida och Esset jakt uppdaterade.